dieta pudełkowa



Jeszcze jakiś czas temu wspomnienie o diecie wegańskiej powodowało głównie u słuchających wywracanie oczami. Dla wielu ludzi dieta roślinna, która wyklucza wszystkie produkty nabiałowe i inne odzwierzęce, wywołuje najczęściej wyobrażenie osoby, która je jedynie sałatę i muesli. Podążanie za dietą wegańską lub nawet wplatanie w swoją dietę więcej pokarmów pochodzenia roślinnego, może zaowocować poprawieniem się stanu zdrowia i oczyszczeniem ciała. Badania pokazują, że ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego i włączenie do diety większej ilości roślin strączkowych, produktów wyprodukowanych z pełnych ziaren, owoców, warzyw, orzechów, a także nasion skutkuje zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i niektórych rodzajów raka. Dodatkowo, gdy w grę wchodzi redukcja wagi okazuje się, że dieta wegańska jest idealna ze względu na potrawy bogate w błonnik, które po zjedzeniu, powodują uczucie sytości przez cały dzień. Obecnie na świecie wzrasta procent osób na ścisłej diecie wegańskiej, staje się ona modna nie tylko wśród gwiazd, ale także wśród społeczeństw Stanów Zjednoczonych i Europy. Dużo osób zadaje sobie pytanie, czy dieta roślinna jest odpowiednia dla każdego. Okazuje się, że z przejścia na dietę wegańską zyskuje się wiele korzyści zdrowotnych, ale także przed osobami stosującymi dietę istnieje szereg wyzwań. Mocną stroną diety wegańskiej jest przede wszystkim utrata wagi. Badania naukowe świadczą o tym, że brak w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego u osób odchudzających się powoduje większy ubytek masy, w trakcie procesu chudnięcia, w porównaniu z dietami wykorzystującymi mięso i nabiał. Eksperci twierdzą, że zdrowa dieta wegańska oparta na dużej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Co więcej jedzenie wegańskie może pomóc zachować zdrowe serce, co zostało potwierdzone wieloma badaniami, w których w grupie kontrolnej były osoby na diecie zawierającej produkty zwierzęce. Osoby na diecie wegańskiej mają zazwyczaj niższy odsetek otyłości, cukrzycy, wysokiego cholesterolu i nadciśnienia, czyli wszystkich przewlekłych chorób mogących zwiększyć ryzyko chorób serca. Za takie zalety diety odpowiadają potrawy roślinne, które są bogate w błonnik i mają więcej tłuszczów zdrowych dla serca (takich jak oleje z awokado, orzechów czy oliwek) niż produkty pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegańska może pomóc zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Potwierdzają to eksperymenty naukowe porównujące wegan, wegetarian i mięsożerców, które wykazały, że ​​weganie mają znacznie zmniejszone ryzyko zachorowania na raka. Inne badania sugerują, że dieta ta może pomóc zmniejszyć, w szczególności, ryzyko raka gruczołu krokowego i jelita grubego. Dlatego też dieta roślinna to przede wszystkim dieta oczyszczająca i przyczynia się do poprawy funkcjonowania organizmu, który nie jest przeciążony przez niezdrowe tłuszcze zwierzęce. Przeszkodą dla osób na diecie roślinnej może być np. wyjście do restauracji, gdyż nie wszystkie mają w swojej karcie dania wegetariańskie lub wegańskie. Stanowi to dodatkowe wyzwanie i dla niektórych może być sporą niedogodnością. Dodatkowo trzeba się przyzwyczaić do analizowania etykiet produktów żywnościowych, które bardzo często posiadają ukryte składniki zwierzęce, np. miód w sosie sałatkowym. Ponadto trzeba się wykazać kreatywnością przy przygotowaniu posiłków, aby dieta nie była monotonna. Należy też pamiętać, że przechodzenie na dietę wegańską powinno być prowadzone w sposób prawidłowy tak, aby w diecie nie brakowało niezbędnych witamin i innych składników żywieniowych, w tym kwasów omega.

Najnowsze artykuły:

Tagi dla artykułu:

Top